In de trein betaal je ofwel voor de duurdere luxe van de eerste klasse, ofwel voor de standaard van de tweede. Niet meer dan eerlijk, je krijgt waar je voor betaalt. Duidelijk afgebakend met nummers op de deur. Maar. Er is altijd een maar. Hoe zit het als de trein zo vol is dat je niet in de tweede klasse terecht kunt en je genoodzaakt bent om te blijven staan in het tussenstuk, ook wel balkon genoemd? Daar is geen klasse voor. Klasse nul?
Het gaat nog verder, want wat als je wel in de tweede terecht kunt, maar niet kunt zitten? Krijg je dan wel waar voor je geld? Zou een korting niet op zijn plaats zijn in zo'n geval?
Toen ik het hier met een medereiziger over had was ik eerst van mening dat je gewoon moet betalen, je betaalt immers voor het vervoer, en niet voor de zitplaats. Maar je wordt even ver en snel vervoerd in de eerste als in de tweede klasse... Je betaalt dus wel degelijk voor je zitplaats.
De website van de NS vult de gaten niet op. Er staat weliswaar nergens dat je voor de zitplaats betaalt, maar evenmin vind je terug dat het NIET om de zitplaats gaat.
Conclusie: een korting, of kwijtschelding van de kosten is volkomen beargumenteerbaar. In de US van A zou je hier door de ladies en gentlemen van de jury volledig over in het gelijk gesteld worden.
Hoe ver staat het in Nederland met onze Americana-gevoelens?
donderdag 10 mei 2007
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten